FIKSUT selviytymiskeinot

 

Tiukoissa tilanteissa fiksut selviytymiskeinot nousevat arvoon arvaamattomaan. FIKSUT on muistisana, joka muistuttaa selviytymisen sateenkaaresta.

F = Fyysistä rauhoittumiskeinoista nopein on syvään hengittäminen ja piiiitkä uloshengitys. Myös riuska liikunta, kuten juokseminen tai halonhakkuu päästää höyryjä ulos.

I = Ihmisten ja varsinkin läheisten tai lemmikkien luo hakeutuminen, (vertais)ryhmään kuuluminen, tuen vastaanottaminen ja/tai vastuullisen tehtävän ottaminen ryhmässä antaa turvaa.

K = Kuvittelu, ajattelu, leikki, luovuus ja huumori auttavat suhteuttamaan asioita. Härkänen voidaan hihitellä takaisin kärpäseksi. Onnikin voidaan etsiä onnettomuudesta.

S = Selvittelyssä kerätään tietoa, ratkotaan ongelmia, selkiytetään tärkeysjärjestys, valitaan visio, tehdään suunnitelma, joka pannaan toimeksi.

U = Uskoon tai aatteeseen nojautuva saa tukea jostain itseä suuremmasta voimasta. Myös mielekkäälle elämäntehtävälle omistautuminen antaa tarkoitusta.

T = Tunteiden nimeäminen ja ilmaiseminen itkien, nauraen, kertoen, piirtäen, tanssien tai musiikin avulla keventävät oloa.

 

Tuumaustauko: Mieti hetki jotain elämäsi tiukahkoa tilannetta. Mikä oli fiksuin lempparikeinosi? Käytitkö montaa eri keinoa peräkkäin? Missä järjestyksessä? Mitä fiksua konstia et ole vielä kokeillut? Harjautumatonta kannattaa kokeilla, sillä jokainen fiksu tapa voi olla pistämätön erityisessä elämäntilanteessa. Mitä useamman konstin hallitsee, sitä useammalla tukijalla oma elämä lepää.

 

’’’

 

Idealähteenä Ofra Ayalonin kirja Selviydy! ja siinä oleva  BASIC Ph.