Psykofyysinen hengitysterapia ja sen siniaaltomainen tutkaileva hengitys on oiva avain tiedostamattomaan mieleen.

 

Helpottava hengitys

 

Hengitys on eräs huokaisun muoto ja oikopolku taistelele/pakene -tilasta leppoisan toimeliaaseen flow-tilaan. Itselleni kaikenkarvaiset hengitysharjoitukset ovat olleet tukala painajainen, koska fysioterapeutit ovat vuosien varrella yrittäneet patistaa meitä hengittämään sillä ”ainoalla oikealla tavalla”. Ilahduin, kun alkujaan lääkintävoimistelija ja sittemmin vuoden 2015 psykologiksi valittu Minna Martin painotti, että hengitys on herkkä elintoimintojen peili ja säätelijä. Se on jokaiselle omanlainen.

Aiemmin suositellussa palleahengityksessä hengitetään isoja ja pullistavia sisäänhengityksiä. Tarmokas palleahengitys ei tunnu hyvältä, koska ylihengittäminen johtaa aineenvaihdunnallisten tarpeiden ylittämiseen ja sitä kautta jopa paniikkireaktion käynnistymiseen. Siksi on tärkeää, että jokainen tutkii ja aistii itse tykönään, millainen hengitys toimii omalla kohdalla tyynnyttävästi. Esimerkiksi levossa pieni hengitys rauhoittaa tahdosta riippumatonta hermostoa.

Omahengitystä etsimässä

Helpottavassa hengityksessä on juuri sinulle sopiva rytmi ja syvyys. Omahengityksen etsimiseen kannattaa varata muutama minuutti rauhallisessa paikassa. Aluksi voi olla hyvä vetää keuhkot täyteen ilmaa ja puhaltaa ilma hiiiitaaasti ulos. Ei väkisin vaan sopivan lempeästi.

Seuraavilla hengityskerroilla voit hidastaa ja nopeuttaa hengitystä. Kun tunnustelet oloasi, voit löytää itsellesi luonnollisen ja rauhoittavan hengitysrytmin. Helpottava hengitys saattaa tuntua aluksi oudolta, jos olet tottunut hengittämään nykivästi eli välillä nopeasti ja välillä hengitystä pidättäen.

Kun nyt annat helpottavan hengitysrytmin johdattaa sinut yhä syvemmälle itseesi, voit samalla tunnustella, miltä hengittäminen tuntuu sieraimissa. Hengittäessä voit myös katsoa hieman alaspäin, ehkä noin 45 asteen kulmassa. Ole tässä tilassa ensin minuutti ja sitten pidemmän aikaa.

Hengitystä tunnustellessa mieli tietysti lähtee harhailemaan ja tulee ajatuksia. Koska tarkoitus on vain olla itsensä kanssa luonnollisesti, on aika palauttaa huomio lempeästi hengittämiseen, joka on kuin kevyesti hymyilyttävää tanssia, jossa ei olla menossa minnekään. Ajatukset ja tunteet pannaan merkille, minkä jälkeen palataan takaisin hengitykseen, kunnes taas huomataan ajatusten karkaaminen ja taas palataan hengitykseen jne.

Oma meditaatio

Jos hengityksen seuraaminen ei tunnu mukavalta, voit keskittyä katsomaan kynttilää, takkatulta, kukkaa tai mitä tahansa esinettä tai staattista maisemaa. Hetken päästä mieli karkaa mietteiden ja murheiden pariin, minkä jälkeen palataan katsomaan kohdetta. Murheet voi heittää symboliseen takkatuleen. Myös jokin merkityksetön sana tai ääni voi olla huomion kohteena. On hyvä kokeilla, mikä rauhoittumisen tapa sopii itselle parhaiten. Kun mieli on helpottunut, voit panna merkille omahengityksen ”olomuodon”.

Joskus rentoutuminen voi aiheuttaa epämiellyttäviä aistimuksia ja tunteita, mikä pahentaa ahdistusta hetkellisesti. Ikävien ajatusten ja tunteiden pulpahtaminen mieleen ei ole merkki harjoituksen epäonnistumisesta vaan siitä, että ahdistuksen aihe voi olla hyvä ottaa joskus myöhemmin lähempään tarkasteluun.

Tekemisen kautta helpotukseen

Jos paikallaan oleminen ei nappaa, helpottavaan hengitykseen voi päästä sisään tekemällä jotain mukavaa. Puuha voi olla vaikkapa hidasta kävelyä, puutarhahommia, tiskaamista, kutomista tai kitaran soittamista. Tekemisen lomassa voi seurailla hengitystä ja huomata, millainen hengitys liittyy helpotukseen. Myös jonkin hyvin pieni tekeminen tyyliin esineen pitely tai oman kämmenselän silittely voi olla rauhoittavaa.

On myös paikallaan tutkia, onko jokin tietty tuoksu, maku tai paikka tuttu ja turvallinen. Onko helpompi hengittää omissa oloissaan vai tietyssä porukassa? Onko tietyn ihmisen tai olennon ajatteleminen rauhoittavaa. Näiden ajattelu voi auttaa rauhoittumaan kiireen keskellä.

’’’

Teksti on saanut innoitusta Minna Martinin kirjoituksista ja Paul Gilbertin kirjasta Myötätuntoinen mieli.

Minna Martinin nettisivut ovat

Hengittävä mieli