Kiitollisuuskierto sisältää eri KIItollisuusharjoituksen viikon jokaiselle päivälle SU-LA

KIISU: Sulokkaan suotuiset sattumukset

KIIMA: Maanisesti kuin viimeistä päivää

KIITI: Kiitti teille viidelle ja sitten hyvä kiertämään

KIIKE: Kiikkerä tuuri,onneksi kävi hyvin

KIITO: Kiitoskirje ja kiito sitä lukemaan

KIIPE: Kiipelistä etsitään se onni onnettomuudesta

KIILA: Lasketaan lahjat ja muut mukavuudet

Kiitollisuuspäiväkirja

KIIRE: Reflektoidaan lopuksi helpointa ja tuottavinta kiitollisuuskierron harjoitusta.

 

 

Kiitollisuuskierto luo vaihtelevia näkökulmia.

 

Taito tuntea kiitollisuutta on eräs keskeisimmistä onnellisuuden tekijöistä. Tieteellisesti kiitollisuutta tutkineen psykologi Robert Emmonsin kehittämä kiitollisuuskierto on ehdottomasti alan paras treeni. Hän esittelee kierron loistavassa kirjassaan Gratitude Works! Kiitollisuus toimii sisältää perustelut sille, miksi kiitollisuus kannattaa aina – silloin kuin menee hyvin ja varsinkin silloin kun elämä menee päin helvettiä.

Somessa on jo kiertänyt kiitollisuusharjoituksia, joissa joka ilta kirjataan kolme päivän asiaa ja tapahtumaa, joista voi olla kiitollinen. Pitemmän saman tehtävän tekeminen alkaa puuduttaa, joten Emmons on luonut jokaiselle viikonpäivälle oman ikkunan kiitollisuuden kiehtovaan maailmaan. Kiertoa kannattaa kokeilla mieli avoimena ja kepeänä. Harjoittelu vain masentaa, jos sitä tekee tahdonvoimalla ja otsasuonet stressistä pullottaen. Kiitollisuuspäiväkirja on mehevine ja yllättävine oivalluksineen loistava muutospäiväkirja. Muutenkin mukavat asiat kannattaa kirjata muistiin pahan päivän varalle.

Olen antanut harjoituksille koodinimen, joista kiinteä KII tarkoittaa kiitollisuutta ja SU-LA viittaa viikonpäiviin. Koska kiitollinen voi olla mistä näkökulmasta tahansa, olen muuttanut tehtävien järjestystä niin, että viikonpäivästä syntyy muistisana.

KIISU eli sulokkaan suotuisat sattumukset on perusharjoitus. Sunnuntaina sopii ylevästi kiitollinen (grateful) Luojalle, Elämälle tai Universumille, Sattumalle tms. Sunnuntain suloisena sanontana voisi olla: ”Kävipä ’munkki’ kun…”

KIIMA eli maanantain kiimaisenmaaninen maanitus muistuuttaa siitä, että elämme viimeistä päivää, viikkoa, kuukautta tai vuotta. Mikään ei ole ikuista eikä itsestään selvää. Maanantaina keskitytään johonkin, joka on pian loppumassa. Ja sitten siitä riemuitaan perusteellisesti.

KIITI eli tiistaiteema tivaa olemaan kiitollinen (thankful) niille viidelle ihmiselle, jotka ovat tehneet meille jotain hyvää tai kivaa. Heille on hyvä huikkailla: ”Kiitti!” Voit toki ’kostaa’ saamasi hyvän, mutta hyvän voi panna myös kiertämään.

KIIKE eli keskiviikon kehitystehtävä liittyy tuurin kiikkeryytteen. On terveellistä huomata, että huonolla tuurilla olisi voinut käydä todella huonosti. Ja sitten onkin helppoa olla kiitollinen siitä, että kävikin hyvin. Tai ainakin paremmin kuin syyrialaisille tai muille epäonnisille.

KIITO eli torstain tuuma on iso KIITOS! Siinä kirjoitetaan mielellään oikein parerille 250 sanaa pitkä kiitoskirje: mitä hyvää toinen teki ja miten se vaikutti elämään. Ja mikäli mahdollista, tehdään henkilökohtainen kiitollisuuskäynti tai soitetaan puhelu.

KIIPE eli perjantaipohde keskittyy elämän kiipeleistä oppimiseen. Perjantain peräänatamattomuudella kaivetaan onni mitä kamalimmastakin onnettomuudesta periaatteella: ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Havuja ja pilven hopeareuna, perkele!

KIILA eli lauantaina lyödään lahjojen laskennan avulla kiilaa osattomuuden muuriin. Liskoaivomme on viritetty huomaamaan kympillä vaarat ja puutteet. Onneksi suhteellisuuslaskennan avulla oppii suhteuttamaan.

Kiitollisuuskierron tehotreeni kestää 3 kiertoa eli 21 päivää. Koska ihan joka päivä ei jaksa ja/tai ehdi kirjoittaa vaikutelmiaan, aina tulee seuraava päivä ja viikko. Kun jokaisesta tehtävästä on kolme esimerkkiä, on vuorossa KIIRE eli kiitollisuuskiertoreflektio. Siinä pohditaan mm. millä harjoituksella kiitollisuutta, ja sitä kautta omaa onnellisuutta voi lisätä eniten.