Viisaat tarinat ja lohkaisut

 

Paradokseissa kaksi näkökulmaa on usein yhtä aikaa totta. Käänteentekevä ajatus vaihtaa näkökulmaa. On myös linkkejä sekä hellänhoitaviin että julmanopettavaisiin tarinoihin.

Narsisti kokee, että elämä on hänelle velkaa. Jotkut toimivat mielellään velan maksumiehinä, koska he kokevat olevansa velkaa elämälle. Elämälle ”velkaa olevan” kannattaa tehdä pieni ajatuskoe sanomalla elämälle: ”Mitä jos oltaisiin tästä hetkestä asti sujut? Elämä ei ole velkaa minulle, enkä minä elämälle.” Ja niinhän se oikeasti on.

Bodil Jönsson tuumii kirjassaan Ajatusvoimaa seuraavaan tapaan. Koska ihminen on niin huono arvioimaan aikaa, kello on kaikkein käytetyin ”vammaisapuväline” heti silmälasien jälkeen. Onkin absurdia, että tämän apuvälineen annetaan hallita ihmisen elämää.

Risto Saarinen kirjassa Oppi rakkaudesta: Keskiajan yliopistoissa opettajille ei varsinaisesti maksettu opetuksen antamisesta, koska opetuksen sisältö ei ollut opettajien omaisuutta eikä sitä sen tähden voinut asettaa myytäväksi.

Viktor E. Frankl totesi: Elämän tarkoitus vaihtelee eri ihmisillä, päivittäin ja tunneittain. Abstrakti kysymys, mikä on elämäni tarkoitus, on samaa kuin kysyisi shakkitoveriltaan: ’Kerro minulle mestari, mikä on maailman paras siirto’. Ei yksinkertaisesti ole olemassa sellaista kuin paras tai edes hyvä siirto erillään tietystä pelitilanteesta ja vastustajan persoonallisuudesta.

Unelmasoseen valmistuminen vaatii sekä omaa osuutta että otollisia olosuhteita

Puhuessa oppii … eikun kuuntelemalla … eikun

Kaksipuolinen lappu: Pidä taskussa lappu, jonka toisella puolella lukee: ”Olet vain tomua ja tuhkaa.” Ja toisella: ”Kaikkeus on vain sinua varten.”

Alitajunta on kuin Lampun henki, joka joka toteutta kyselemättä toiveemme – tai vahingossa pelkomme.

Ensin pitää olla ote, jotta voi päästää irti.

Tunteellinen koira ja sen rationaalinen häntä. Jonathan Haidtin artikkeli siitä, miten perustelemme järjen avulla mielipiteitä, jotka olemme muodostaneet tiedostamattamme tunteiden pohjalta.

Kaadosteoria eli pienikin epäilys voi dominoefektin tavoin kaataa haitallisen uskomusjärjestelmän.

Valo kulkee nopeammin kuin ääni. Siksi joku voi näyttää fiksulta – kunnes hän avaa suunsa.

Tyhmyys on kuin kuolema: tyhmä ja/tai kuollut ei tilaansa tiedosta, joten suru ja tuska sekä muut seuraukset lankeavat muille.

 

Terapiassa on kyse elämän elämisestä eikä elämältä suojautumisesta. Se on venyttelyä aiempien rajojen yli.

Kiehuvaan veteen joutuminen (eli stressi) vaikuttaa eri tavoin kananmunaan, perunaan ja teelehtiin.

Egoistin käsikirjan mietelauseet kuvaavat individuaation prosessia.

Karvalankamatto ja ylisiivous

Masennuksen kuopasta nouseminen perustuu siihen, että masentunut hitaasti mutta vakaasti hyväksyttää itsensä itsellään. Tämä on omahuoman eli itsemyötätunnon ydin.

Vietnamilainen munkki Thich Nhat Hahn: ”Myötätunto on verbi” eli myös tekoja eikä vain tunnetta

Äiti Teresan mielestä hyvyys kannattaa kaikesta huolimatta

Mummo, esiliina ja kala kannattaa muistaa aina, kun monen sortin avuntarve tahtoo ylittää omat voimavarat

Viktor E. Franklin kaava: Epätoivo = kärsimys – tarkoitus

 

Historioitsija Charles S. Beardin opit 1-4.

Ei sinun tarvitse juosta sutta nopeammin. Riittää kun juokset nopeammin kuin ystäväsi.

Sääli on viiltävä säilä, joka leikkaa kohteeltaan toivon ja aktiivisen toimijuuden

Jos tuskallista tunnetta vertaa haisevaan koiranjätökseen, defenssi on kuin kermavaahto, jota pursotamme kiireemmän kaupalla kasan päälle. Hetken aikaa läjä näyttää ja haisee paremmalta, mutta lopulta sotku on entistä pahempi.

Porschen myynti  kuvaa passiivis-aggressiivisuutta sekä ydinarvojen ymmärtämistä

Tutkimusten mukaan ihmisten suurin pelko on julkinen esiintyminen. Heti toisena tulee kuoleman pelko. Tarkoittaako tämä sitä, että keskivertoihminen menee hautajaisiin mieluummin arkussa kuin pitämään muistopuheen vainajalle.

Max Jakobson tiettävästi lohkaisi seuraavaan tapaan: Ensimmäisessä luokassa matkustaminen ei paljon lämmitä, jos juna on menossa väärään suuntaan. Eikä uratikkailla nouseminen tuota iloa, jos tikkaat ovat väärällä seinällä.

Sokrateen seula. Jos ja kun tekee mieli kertoa eteenpäin jokin salaisuus ja/tai juoru, mieti kolmea asiaa. Onko tarina totta? Levittääkö sen kertominen hyvää? Onko asian kertominen todella välttämätöntä?

George Bernard Shaw määritteli demokratian osuvasti: ”Demokratia on rakennelma, joka varmistaa, että emme tule hallituiksi paremmin kuin ansaitsemme”.

Luostarin kirjastossa

Managementin ja leadershipin ero

 

Sekalaisia lainauksia -> kommenttini

Markus Aurelius: Ensimmäinen sääntö on pitää mieli huolettomana. Toinen sääntö on katsoa asioita silmiin ja nähdä ne sellaisena kuin ne ovat. -> Markus on huoleton inhorealisti.

Anais Nin: Emme näe asioita sellaisina kuin ne ovat; näemme ne sellaisena kuin me olemme. -> Näin taisi sanoa ainakin Buddha.

Carl Jung: Ripaus pimeyttä kuuluu onnellisempaankin elämään, ja sana ”onnellisuus” menettäisi merkityksensä, jos suru ei tasapainottaisi sitä. -> Jung oli samalla kannalla kuin HOT, kaikki tunteet kuuluvat elämään.

Viktor Frankl: Ärsykkeen ja reaktion välissä on tyhjä tila. Tuossa tilassa meillä on vapaus ja valta valita reaktiomme. Reaktiossamme piilee kasvumme ja vapautemme. -> Nykyään on kehitetty vihan hallintaan tarkoitettuja terapiamenetelmiä, joissa tuota ärsykkeen ja reaktion välistä rakoa pyritään laajentamaan. Vanhan kansan menetelmä oli kymmeneen laskeminen.

John Locke: Kaikkein selvimmin ihmisen ajatuksista kertovat heidän tekonsa. -> Teot puhuvat niin kovaa, etten kuule mitä sanot.

Buckminister Fuller: Asioita ei voi koskaan muuttaa taistelemalla olemassa olevaa todellisuutta vastaan. On luotava jotain, joka osoittaa aiemman mallin vanhentuneeksi. -> Joskus riittää se, että esittää paremman vaihtoehdon.

Neale Donald Walsch: Todellinen mestari ei ole se, jolla on eniten kisällejä, vaan se, joka luo eniten mestareita. Todellinen johtaja ei ole se, jolla on eniten seuraajia, vaan se, joka luo eniten johtajia. -> No comments.