Helppo suomennettu aloituskirja on Nick Ortner: Tapping Solution. Basam 2013.  Kirjassa on paljon käytännön esimerkkejä, joiden kautta myös Erkki-setä osaa homman.

Naputtelupisteet Ortnerin mukaan

Naputtelu eli EFT  (= Emotional Freedom Therapy)

 

Naputtelu toimii varsinkin märehtimisen lopettamisessa, koska se tekee sisäisen pelottavan pölötyksen neutraaliksi ja jopa naurettavaksi. Ikävien ja epämääräisten tuntemusten sanallistaminen (samalla kun käsillä on jotain puuhaa) rauhoittaan mieltä. Tolkukas ”nassukiehe” pääsee vauhtiin ja suhteellisuudentaju palaa.

Naputtelu ja siihen liitetty suora puhe voivat muuttaa vahingossa vaaralliseksi luokitellun tilanteen tai ärsykkeen luokituksen vaarattomaksi. Naputtelupuhe voi siis katkaista mantelitumakkeen antaman hälytyksen ja lähettää aivotursolle tyynnyttävän ”vaara ohi” -viesin. Tapahtuman muisto ja opetus säilyvät, mutta muiston uhkaava tunnelataus on poissa. Koska naputtelun keskeinen elementti on turva, naputtelun tulee olla kepeää ja leppoisaa. Varsinkin silloin kun naputellessa käsitellään pelottavia muistoja ja tilanteita.

Hauska kepeys on tärkeää erityisesti lasten ja nuorten kohdalla. Naputeltaessa voidaan leikkiä vaikka apinaa. Hyvin pientä lasta aikuinen voi naputella lempeästi. Sijaisnaputtelussa naputat omaa kehoasi toisen asiassa. Tarkkaavainen lukija voi huomata, että menetelmä muistuttaa paljon Shapiron EMDR-menetelmää.

 

Naputtelun 8 askelta

Jos ymmärtää englantia, kannattaa katsoa Nick Ortnerin esittelyvideo, jossa on kuvattu naputtelupisteet. YouTubessa on runsaasti naputteluvideoita hakusanalla tapping tai EFT. Naputtelupisteet olen kuvannut myös sanallisesti.

1. Määritä ongelman ydin suorapuheisesti: minulla on _______ (= pulma x  tai  himo y tai kipu z tai vaikeus a tai tunne b)

Negatiivisuutta ei kannata kieltää. On turha hokea, että puutarhassani ei ole rikkaruohoja, jos niitä kuitenkin on. Rikkaruohot pitää ottaa käsittelyyn. Mitä yksityiskohtaisempi pulman määritys on, sen parempi. Aluksi kuitenkin ytimen määrittelyksi riittää epämämääräinen toteamus tyyliin: ”keljuttaa!” Oleellista on, että löytyy edes yksi sana. Siitä lähtökohdasta päästään kuorimaan sipulin kaikki kuoret ydintä myöten.

2. Arvioi stressaavuusaste asteikolla 0 – 10. Eli kuinka paljon keljuttaa.

3. Valitse aloituslause: Vaikka minulla on (pulma / himo / kipu  /vaikeus / tunne) _______ hyväksyn itseni syvästi ja täydellisesti. Patricia Carringtonin voimaannuttavampi versio alkulauseesta: ”Vaikka olen sikavihainen, päätän päästää irti ja teen mikä on tehtävä.”

4. Naputtele karatepistettä lausumalla aloituslause ääneen kolme kerta.

5. Naputtele kutakin kahdeksaa pistettä 5-7 kertaa toistaen lyhyttä kommenttia ääneen. (Gary Graig näyttää pisteet)

6. Hengitä syvään ja kuulostele tunteita tai ajatuksia.

7. Arvioi pulman voimakkuusaste asteikolla 0-10

8. Jos se ei ole 0 tai alle 4, palaa kohtaan 5 ja eteenpäin.

 

Kierros kierrokselta ja kerros kerrokselta

Naputtelun ideana on, että kokemus muuttuu, kun kierretään kehää kohdasta 8 kohtaan 5, josta edetään takaisin kohtaan 8 ja taas viisi. Usein tuska hellittää kierros kierrokselta. Jos olet vaikkapa vihainen itsellesi ja toteat alkunaputtelussa olevasi universumin surkein idiootti, kymmenennen kierroksen jälkeen toteat mokanneesi huolella. Huomaat, että moka ei ole edes pahin aikaansaannoksesi. Kun asia asia alkaa suhteutua ja siitä nousee esiin eri puolian voit alkaa naputella keinoja, joiden avulla voit ehkä hyvittää mokan.

Traumaattisesta tilanteesta tai tapahtumasarjasta voi tehdä sisäisen leffan, jota katsoessa voi samalla naputella. Voit liioiitella ja värittää kohtauksia, kun kerrot tapahtumista ääneen ja naputtelet samalla. Pysähdy aina, jos tuntuu edes vähän pahalta. Katselu lopetetaan, kun leffa on katsottu alusta loppuun ilman mitään tunnelatausta.

Kierroksien kuluessa pulmasta voi nousta esiin uusi dimensio tai jopa oivallus. Askel askeleelta ja tutkitaan, mihin polku johtaa. Loppukierroksilla kuva ”totuudesta” voi muuttua mustavalkoisesta värikkäämmäksi.

 

Eteenpäin elämässä

Toisinaan tavoitetta kohti edistyminen jumiutuu. Silloin kannattaa…:

  • Kirjoita muistiin suuri tai pieni tavoitteesi, unelmasi tai pyrkimyksesi.
  • Kirjoita muistiin välitön reaktiosi tavoitteeseen. Miten keho reagoi? Mitä tunteita asteikolla 0-10.
  • Kirjoita muistiin, mitä muut (ja kuka erityisesti) sanoisivat tavoitteestasi? Mitä kaikkia tunteita suhtautuminen herättää asteikolla 0-10.
  • Kirjoita, mitä itse ajattelet tavoitteesta? Onko sinussa sisällä osa, joka pitää tavoitetta mahdottomana? Onko osa, joka uskoo ja haluaa tavoitteen toteutuvan? Onko tuo sisäinen osa samaa mieltä ulkoisten epäilijöiden kanssa?
  • Naputtele kaikki vastustus tai pelko ulos eli nollaan. Naputtele rohkeus ja myönteiset tunteet sisään.
  • Jos ei vieläkään onnistu, mieti: kuka loukkaantuu ja pahoittaa mielensä, jos onnistut….. Tee normaali hyötyhaitta-analyysi. Onko muutos minulle hyväksi? Onko muutoksen vastustamisen taustalla jokin suojeleva aspekti, esimerkiksi identiteetin säilyttäminen ja muutosriskit. Onko todellakin parempi, että jätän koko homman sikseen? Homma ei onnistu elleivät kaikki sisäiset ”vektorit”ole samassa suunnassa.
  • Muutoshaluttomuutta on kunnioitettava, koska muuten sabotoit muuttumisyrityksesi. Naputtele sanomalla: Vaikka en pysty muuttumaan enkä uskalla toteuttaa tai haluan lykätä ________ tekemistä, hyväksyn itseni syvästi ja täydellisesti.
  • Vaikka en ole vielä valmis ottamaan suurta harppausta, olen valmis muuttamaan jotain pientä ja turvallista. Olen avoin uudelle ja olen valmis harkitsemaan vaihtoehtoja. Jos kokeilu tuntuu hyvältä, jatkan. Jos se ei toimi, palaan vanhaan.
  • Toisaalta joskus on tärkeää kannustaa itseään esteiden yli.: Vaikka en halua _________ ja vaikka muutos ei tunnu vielä hyvältä ja turvalliselta, voin päästää irti  __________ ja voin alkaa muuttua saman tien.

”’

Lähteenä Nick Ortner: Tapping Solution. Basam 2013.  Kirjassa on paljon käytännön esimerkkejä, joiden kautta myös Erkki-setä osaa homman. Nick ei ole teorian mies vaan tavallinen energinen kundi Argentiinasta.

 

 

 

Nick Ortner englanniksi

Naputtelun esittelyvideo

Naputteludemo nuoren neidon kanssa

www.thetappingsolution.com/mygift

 

Menetelmän kehittäjä oli psykologi Roger Gallahan ja hänen oppilaansa Gary Graigin videoita kannattaa katsoa.