Affluenza 

Oliver Jamesin kehittämä termi affluenza tarkoittaa riippuvuutta yltäkylläisyydestä ja tarvetta saada jatkuvasti enemmän. Evolluutiopsykologien mukaan ihmisaivot kehittyivät selviytymään puutteesta ja niukkuudesta eivätkä yltäkylläisyydestä ja runsaudesta. Ninpä olemme lajina ikuisia etsijöitä ja haluajia.

Aikaansaannoksemme tuottavat meille nautintoa, ja meillä on tarve nähdä arvostusta toisten silmissä. Bisnesmallissa ollaan kiinnostuneita kasvusta ja osakkeenomistajien pitämisestä tyytyväisinä. Kyse ei ole työntekijöiden työstään saamasta tyydytyksestä tai heidän hyvinvoinnistaan.

Me kaikki olemme omaa häntäämme jahtaavia koiria, jotka tuumivat: ”Olen tehnyt niin rankasti töitä, että ansaitsen tämän palkankorotuksen / uuden auton / paremman lomamatkan / illan ulkona.” Koemme, että meidän pitää palkita itseämme koska olemme kohdelleet itseämme huonosti ja olemme aivan poikki. Meidän on pakko raataa lisää, jotta asunto / auto tai jokin muu laina pitää saada maksettua loppuun. Elämäntavan ylläpitäminen vaatii sielunsa myymistä bisnesmallille.

Affluenzamme vain pahenee, kun tehokas markkinointikoneisto ponnistelee nälkäisenä uusien halujen synnyttämiseksi. Järjen ei ole helppoa vakuuttaa sisikuntaa siitä, että nyt kama saa luvan riittää.

Affluenza on liittyy ihmiselle luontaiseen makean ja rasvan himoon. Makeat ja rasvaiset ruoat olivat ihmiskunnan alkuhämärissä harvinaista herkkua, joten vaistomme oli enemmän kuin oikeassa himoitessaan hunajaa, hedelmiä ja makeita marjoja. Nykyajan marketissa sinänsä terveiden vaistojen seuraaminen ei vie läskin kadotukseen vaan ihomukseen.

””

Termi napattu Paul Gilbertin kirjasta Myötätuntoinen mieli (Basam Books 2015) sivulta 39.