Arvioi tärkeimmät aivoenergiaviemärit

 

Tietoisesti  pystymme ajattelemaan vain yhtä asiaa kerrallaan. Sen sijaan alitajuntamme häärää limittäin ja lomittain 24/7 mitä erilaisimpien prosessien kimpussa. Kukaties se punoo mielessään juuri nyt taustaprosessointina uutta elämänsuunnitelmaa niin suurella väännöllä, että olet hajamielinen kuin zombie. Ei ole helppoa keskittyä ajatuksellisesti monimutkaiseen tehtävään, jos takaraivossa muhii sininen ajatus. Sinisen ajatuksen aiheuttaman aivosumun tunnistaa siitä, että se on kuin aamusumu: se kestää oman aikansa ja hälvenee kirkkaaseen oivallukseen.

Toisinaan sydänsurut saattavat vaatia kaiken henkisen energian, jolloin työnteolle tai opiskelulle jää käyttöön vain pieni osa ”päätä”. Joskus vanhat traumat tai muut ikävät asiat ahdistavat niin, että energia kuluu niistä muistuttavien asioiden pitämiseen pois mielestä.

Dia8

 

Ajatusten vartiointi ja ikävien tunteiden työntäminen pois mielestä tietenkin uuvuttaa pitemmän päälle.

Aivoenergiaa syövät ajatusklimpit kannattaa kohdata ja käsitellä sen sijaan, että juoksisit niitä karkuun. Esimerkiksi hyväksymis- ja omistautumisterapiassa (HOT) tyhjää jauhavien ajatuskehien viesti otetaan lähes hilpeästi vastaan, jolloin klimppien pelottavuus ja ahdistavuus katoaa ja kompleksien sitoma energia vapautuu parempaan käyttöön.

Jos aivokapasiteettisi on jo täydessä käytössä, uupumisen ja sähläämisen syynä saattavat olla pöhköt toimintastrategiat. Esimerkiksi valmennuksen avulla voit oppia tehokasta tavoitteiden asetantaa ja suunnittelua, jolloin ruutia ei kulu harakoille.