Goal Mapping eli tavoitekartta

 

Tavoitekartan menetelmä on sovellus mind-mapping eli muistikartta-menetelmästä. Koska se perustuu väreillä piirtämiseen ja ytimekkääseen sanoittamiseen, karttojen tekeminen sopii erityisen hyvin lapsille ja nuorille. Ja koska meissä aikuisissakin asuu sisäinen lapsi, kyllä aikuinenkin tohtii askarrella ja tuunailla. Kuten muistikartan, myös tavoitekartan voima hyöty piilee nopeasti mieleen palautuvassa sanoista ja kuvista koostuvasta kokonaishahmosta.

Toinen etu on, että pääkartan osista voidaan piirtää ”paikallisia” alakarttoja tai peräkkäisiä karttoja. Esimerkiksi uutta asuntoa hankittaessa voidaan luoda kartta asunnon tärkeimmistä kriteereistä, rahoituksesta yms. Seuraava kartta asunnon remontoinnista jne.

Ensimmäiset kartat kannattaa laatia mallin mukaan ja sitten kehittää siitä omat versiot. Esimerkiksi itse laadin kuvan sijasta installaation, joka muistuttaa elämän johtotähdestä. Aarrekarttaan verrattuna tavoitekarttaa piirrettäessä tulee vastattua tärkeisiin kysymyksiin: mitä haluan, miksi haluan, milloin ja missä järjestyksessä ja miten toteutan sekä kuka tai mikä voi olla avuksi.

Alle olen tuunannut tavoitekartan täyttämisen ydinohjeet kirjan perusteella. Ne ja tavoitekartan perusrunko kuvana löytyvät Uskalla innostua sivuilta.

  1. Mitkä (5 asiaa) haluan saada tai saavuttaa eli luodaan visio, jota kohti kuljetaan. Jos et tiedä, mitä haluat, kirjoita ylös se, mitä et halua ja muuta se vastakohdakseen.
  2. Etsi näistä ydintavoite (draiveri), joka on ikään kuin vetää muita tavoitteita mukanaan.
  3. Piirrä kuva näistä viidestä asiasta niin, että päätavoite on keskellä ympyrää sekä kaksi johdannaistavoitetta ovat oikealla ja kaksi päätavoitteen vasemmalla puolella.
  4. Miksi haluat tärkeimmän tavoitteen toteutuvan eli mikä on taustalla luuraava hinku? Mitä hyötyä saavutuksesta on ja millaisia tunteita se herättää? Tavoite ilman tunteita on kuin auto ilman polttoainetta. Taito ilman tahtoa ja tilaisuutta ei luo mitään uutta. Kuvat ja kuvaus siitä, miksi tahdon saavuttaa piirretään päätavoitteen yläpuolella ikään kuin kruununa.
  5. Mieti milloin tai missä aikataulussa aiot saavuttaa tavoitteen. Toteutumispäivämäärä kirjoitetaan päätavoitteen alle ikään kuin pylvään nokkaan. Pylvään alapäähän (tai tikkaiden juureen) kirjoitetaan nykyhetken päivämäärä.
  6. Jos tavoitteen ja nykyhetken päähän piirretään tikkaat, alimman puolan oikealle puolelle kirjoitetaan ja piirretään mikä homma pitää ensimmäiseksi hoitaa. Puolan vasemmalle puolelle kirjoitetaan ja piirretään symbolein esikuvana toimivat ihmiset ja/tai ne, joilta voi saada apua. Resurssina voivat olla myös omat ominaisuudet tai taidot. Seuraavalle puolalle ylöspäin kirjoitetaan seuraava askel ja se, kuka voi olla avuksi. (kohta 6 ja 7 on yhdistetty)
  7. Rituaalina on, että kuva allekirjoitetaan ja sitoutumisen ylläpitämiseksi kuvaa katsotaan joka päivä lausumalla uskottava ydintavoite ääneen preesensissä ja positiivisesti määriteltyn

Ohjeet tiivistin Brian Maynen kirjasta:  Goal Mapping  -menetelmä. Käytännön työkirja kuinka toteutat unelmasi
Brian Mayne (Basam Books 2015). Kirjan alkuosa on uskomattoman sekavasti kirjoitettua huttua, joten jos aiot lukea kirjan, lukeminen kannattaa aloittaa sen toisesta osasta sivulta 134. Lisäksi kannattaa katsoa esimerkkikuvat.

 

Tavoitekartan mallipohja ja sanalliset ohjeet löytyvät Uskalla innostua sivuilta