Hieno vai huono. Nainen jolla on maine.

Eveliina Talvitie (WSOY 2015)

 

Osuvaa naisASIAA toteavanhilpeästi esitettynä. Kristillisen yhteisön arkkitehtuurissa ei ole sijaa naiselle, joka ei ole joko neitsyt tai huora. Kirjassa annetaan kaksitoista naiskuvaa, joista Maria (= neitsyt Maria ja huora Maria Magdaleena) ovat vain yksi hahmo. Naiskuvaa on paikallaan laajentaa…

Pätevyys

Tiarasyndroomasta kärsivä nainen uskoo, että kun tekee työnsä hyvin, joku huomaa sen ja asettaa tiaran puurtajan päähän. Tilastollisesti naiset jatkavat samalla organisaatiotasolla, vaikka velvollisuudet lisääntyvät. Eikä tiaraa näy ei kuulu.

Kanadan ensimmäinen naispuolinen pormestari Charlotte Whitton totesi 1950-luvun puolivälissä: ”Naisten pitää tehdä kaikki kaksi kertaa paremmin kuin miesten, jotta heitä pidettäisiin puoleksikaan yhtä hyvinä. Onneksi se ei ole vaikeaa.”

Tasa-arvo on toteutuu vasta silloin, kun korkeissa viroissa on yhtä paljon epäpäteviä ja lahjattomia naisia kuin niissä nyt on epäpäteviä ja lahjattomia miehiä.

Naisten syrjinnän poistamista koskeva yleissopimus (CEDAW) pyrkii siihen, että nainen voi olla tasa-arvoinen miehen kanssa. Mutta mitä järkeä on yrittää olla valkoinen, keskiluokkainen ja keski-ikäinen mies kun voi olla nainen.

Lilith

Luomiskertomuksesta on jätetty pois osuus, jossa Jumala loi ensin Aatamin ja Lilithin tasavertaiseksi maan tomusta. Kun ilmeni, että Lilithin olisi pitänyt elää miehensä palvelijana ja maata tämän alla, Lilith karkasi Paratiisista. Ja Jumala loi Aatamin kylkiluusta nöyremmän ja tottelevaisemman Eevan. Seireenien ja vamppyyrien esiäidiksi mainittu Lilith tuhottiin itsellisen tahdon, tiedonhalun, intohimon ja uhman takia muuttamalla hänet käärmeeksi eli hedelmöittymisen jumalattareksi.

Paavali selitteli, ettei käärme (Lilith) ei pettänyt Aatamia vaan ainoastaan Eevan. Eeva kuitenkin pelastui lasten synnyttämisen kautta kunhan ”pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä”. Voiko tästä vetää sen johtopäätöksen, että lapseton nainen ei voi pelastua Eevan ”aiheuttamasta” perisynnistä, olipa nainen kuinka kunnollinen tahansa.

Kunnia

Miehen ja perheen kunnia on siitä metka ilmiö, että se on kiinni naisen sukupuolimoraalista. Lisäksi katsotaan, että kunnon naisten ja tyttöjen pitää reagoida vastuullisesti ja kunniallisesti poikien ja miesten seksuaaliviettiin.

Poikien kunniasta huolehtimen toteutuu mm. siten, että tytöt leimaavat toisia tyttöjä huoraksi. Samalla huoraksi leimatulta tytöltä kielletään romanttinen rakkaus, koska monet pojat eivät suostu seurustelemaan vakavasti ”huoran” kanssa. Toisinaan huoraksi leimattu tyttö jättää pojan, koska ajattelee pojan olevan hänelle liian hyvä. Tyttö siis huolehtii pojan kunniasta kun tyttö katsoo olevansa liian huono kunnolliselle pojalle.

Et voi määrätä sitä, miten muut kohtelevat sinua. Voit ainoastaan vaikuttaa siihen, miten miten kohtelet itseäsi.

Hui hai, sanoi huora häistä, huomenna on uudet bileet!

Romaniaa

Suomalaisen romaninaisen puvulla on kolme merkitystä. Ensinnäkin se korostaa naisen siveellisyyttä ja kunniallisuutta peittämällä jalat, käsivarret sekä ylipäätään ruumiin muodot. Puvun alla romaniasuun pukeutunut nainen osoittaa kunnioitusta vanhoille romaneille. Kolmas tavoite on erottua kantaväestöstä.

Romanikulttuurissa ihmisruumis jaotellaan puhtaaseen yläosaan ja epäpuhtaaseen alaosaan. Yhteisön hierarkiassa korkeimmalla ovat ”puhtaimmat” ja kunnioitetuimmat eli vanhat ihmiset ja alimpana hedelmällisessä iässä olevat naiset. Vaihdevuosien jälkeen naisestakin voi tulla kunniallinen.