Itsemyötätunto

Ronnie Grandell (Tammi 2015)

Kirja on napakka harjoituskirjaversio myötätuntokeskeisen terapian (CFT = Compassion Focused Therapy) kehittäjän Paul Gilbertin tiiliskivestä Myötätuntoinen mieli (ilmestyi alun perin 2009 ja suomeksi 2015). Kirjassa on myös elämän ja työn tarkoitusta sekä hyydyttävien uskomusten purkamista käsitteleviä osioita. Niinpä se kuulu HOT eli hyväksymis- ja omistautumisterapian kirjaperheeseen.

Koska Ronnie on suomalaisen työterveyspsykologi, kirja sopii erityisen hyvin työuupumuksen partaalla keikkuville. Tämän, hyvin asiallisesti kirjoitetun kirjan erityinen ansio on siinä, että se kehottaa kokeilemaan erilaisia konsteja. Mottona on, että jos yksi konsti ei pelitä, kokeillaan heti seuraavaa. Tärkeintä on löytää juuri itselle sopiva harjoituskimara. Kirjaan liittyy harjoituksia sisältävä materiaalipankki, jonka osoite on www.itsemyötätunto.fi

Itsemyötätunnon kaksi askelta ovat:

  • Huomaat ja tunnistat kärsimyksen, jota yrität vältellä.
  • Haluat lievittää tätä kärsimystä ja osaat konstit.

Armollinen ”konstit on monet” -asenne jo itsessään itsemyötätuntoa, koska täydellisyydentavoittelija tekee itsemyötätuntoharjoituksia keppi toisessa kädessä ja ruoska toisessa. Ja auta armias, jos harjoitus ei onnistu. Se on jo itsemyötätunnon alku, jos tykkää tehdä edes muutaman harjoituksen edes osittain.

Superitsekriittinen ei aloita tehtäviä ollenkaan, koska: ”eihän tämmöinen luuseri pysty kunnolla edes säälliseen itsesääliin”. Kyse ei kuitenkaan ole itsesäällistä vaan perustellusta myötätunnosta ja asialisesta lempeydestä itseä kohtaan. Loppuviimeksi juuri itsemyötätunnon puute on muuten eräs suurimpia vitkuttelun ja lykkäilyn sekä kukaties myös passiivis-aggressiivisuuden eli pilailun syitä.

Koska en sitten yhtään tykkää sanasta itsemyötätunto, käytän tuimakkaa termiä omahuoma. Sitä kannattaa käyttää hakusanana. Yhdistän luovasti Grandellin tekstiä Gilbertin tekstiin.

Itsemyötätunto