Kiitollisuuspäiväkirja

 

Kiitollisuuskierron kautta onnellisuuttaan voi lisäillä omin nokin ja omaan tahtiin. Tykkään siitä, ettei tarvita kalliita välineitä tai kursseja. Kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen syventää kiitollisuutta, koska…

  • Emme voi pitää mielessämme kovin montaa asiaa yhtä aikaa. Elämän palapelin yhteen palaan tai syrjään keskittyessä oma kokonaistilanne voi näyttää pirstaleiselta, ja pahimmassa tapauksessa mustan ja valkoisen vuorottelulta. Kirjoittaminen auttaa liittämään kokemukset toisiinsa, suhteuttamaan kokemukset elämän kokonaiskuvaan sekä saamaan ajatuksia järjestykseen.
  • Onnen tähdet erottuvat paremmin tummalta taivaalta. Surujen, epäonnistumisten ja jopa kipeiden muistojen palauttaminen mukavien muistojen rinnalle lisää kiitollisuuden tunnetta enemmän kuin pelkästään mukavien muistojen ja onnistumisten mieleen palauttaminen. Elämän koko kirjo auttaa suhteuttamaan synkimmät värit elämän riemunkirjavuuteen.
  • Kun kääntää palapelin kaikki palat kuvapuoli ylöspäin eli näkee vaivaa luettellakseen paperille elämässä hyvin olevia asioita, saattaa huomata, että elämän tuomat ”siunaukset” eivät ole itsestään selviä. Jotkut tai joku on voinut joutua näkemään paljon vaivaa niiden eteen.
  • Kiitollisuuspäiväkirja ja varsinkin kiitoskirjeen kirjoittaminen auttaa kohdistamaan kiitollisuutta itsen ulkopuolelle, mikä on omiaan syventämään kiitollisuutta.
  • Selviytymisvoima eli resilienssi kasvaa, jos ja kun edellisestä selviytymisestä on olemassa kirjallinen dokumentti. Kun opettelee katsomaan koettelemuksia uudesta näkökulmasta, seuraavissa koettelemuksissa selkä ei tunnu enää olevan samalla tavalla seinää vasten.
  • Kriisi tai täpärä pelastuminen voi kirvoittaa kiitollisuutta selviytymisestä tai siitä, että pahin ei tapahtunut. Vaaran mentyä ohi, rehellisesti ja tosissaan vannottu ikikiitollisuus tuppaa kuitenkin laantumaan. Ilmiön taustalla lienee ”innostumis- ja onnistumisvälittäjäaine” dopamiini. Dopamiini hajoaa nopeasti ja haihduttaa kiitollisuuden tunteen nopeasti. Tosin kiitollisuuden on havaittu kirvoittavan dopamiinin ohella myös serotoniinin tuotantoa. En hämmästyisi jos kiitollisuusharjoitukset heruttaisivat rakkaushormoni myös oksitosiinia. Kirjoittaminen ja lukeminen säilöö ja uusintaa nautintoa.

Käytätpä muistiinpanojen tekoon sanelua, muistikirjaa tai lääpykkää (= puhelin/tabletti/tietokone), merkintään kannattaa lisätä edistymisen seuraamiseksi päiväys. Kirjoittamiseen kannattaa käyttää 5 – 10 minuuttia kerrallaan. Tosin sitä parempi, mitä yksityiskohtaisempia kirjaukset ovat. Jos eteen tulee sama kiitollisuuden aihe päivästä toiseen, aiheesta kannattaa kaivaa vaihtelun vuoksi uusia yksityiskohtia ja näkökulmia.

Pitkästymisen torjumiseksi päiväkirjamerkintöihin kannattaa keksiä mahdollisimman yllättäviä näkökulmia. On virkistävää keksiä hilpeitä, hehkuttavia ja onnenkantamoisiin liittyviä sanoja. Vaihtelun vuoksi voi viljellä lempeää sarkasmia tai mustankuivaa huumoria.

Ja vaikka tunnollisinkaan onnenonkija ei ihan joka päivä ehdi tai viitsi dokumentoita elämänsä ”munkkeja”, lyhytkin merkintä on askel onnellisuutta kohti. Tai no, välillä on sambaa (kolme askelta eteen ja kaksi taakse tms), mutta värikäs kulkue etenee.

Edistymisen seuraaminen 

Peter Clemens on tutkinut muutospäiväkirjoja ja blogeja. Kirjaamalla päivän aatoksia voi oppia itsestään sekä omasta muutoskunnosta. On mielenkiintoista huomata, miten into nousee ja laskee. Ja kun alun innon jälkeen tekee mieli lopettaa, on jännää tietää, mikä ajatus ja/tai kuka saa tekemisen meiningin palaamaan.

  1. Muutospäiväkirjaa kolmen viikon, kuukauden tai vuoden päästä kerratessa saattaa huomata, toistuuko ajatuskuluissa sama kaava? Löytyykö uusia aiheita ja kuinka paljon on niitä samoja vanhoja. Toistanko kaavaa vai kierränkö kehää?
  2. Päiväkirjan pitäminen kehittää, koska vaikeuksien ja väsymyksen ylittäminen kehittää kurinalaisuutta ja säännöllisyyttä. Aina ei huvita kirjoittaa, mutta silkalla sitkeydellä saa raapustettua ensin muutaman rivin, sitten pari kappaletta. Harvemmin huomaa jopa muutaman tunnin hujahtaneen. Yksi keino harjoittaa sitkeyttä on kirjoittaa joka päivä kaksi sivua (vrt. Julia Cameronin aamusivut)
  3. Päiväkirjaan pohjautuva kirjallinen tuotos voi olla suuri lahja jollekin läheiseksi tulleelle ihmiselle.

Lisää muutospäiväkirjoista  thechangeblog.com/start-here