Omahuomaan liittyvät tekstit

Dia14

Gilbertin aivomoodit 

Dia5

Polyvagaalinen teoria eli paluu hätätilasta lekotilaan

 

Omahuoman syleilyssä on hyvä olla

Meidän olisi hyödyllistä nautiskella kaiken päivää vihreästä tekemisen flow-tilasta tai turkoosista lepotilasta. Lekotila on vihreän tekotilan ja turkoosin lepotilan yhdistelmä. Valitettavasti sekä ulkoa että sisältä tulevat paineet laukaisevat elimistössämme tyhmistävän punaisen uhkatilan. Stressipallon osuessa aivojen mantelitumakkeeseen, putoamme lepolankultamme kuin entisaikojen Linnanmäen merenneito ahdistushaiden asuttamaan hornankuiluun.

Dia15

 

Vaikka kiikkerät aivomme humpsauttavat meidät tuon tuostakin ahdistuksen tyhmistävään kuoppaan, myötätuntokeskeinen terapia (CFT) ja hyväksymis- ja omistautumisterapia (HOT Huokaise-osio) painottavat omahuomaa (itsemyötätuntoa) keinona takaisin lekotilaan pääsemiseksi.

Suhteellisuudentaju, kohtuullisuus ja lempeys ovat osa omahuomaa.

Vaikka omahuomaan ei kuulu ylisuojeleminen, murehtiminen tai itsekritiikki, omahuoma ei ole laiskottelua tai lepsuilua. Se on päinvastoin hyvää lääkettä vitkuttelua ja itseen kohdistuvaa passiivis-aggressiivisuutta vastaan.

Omahuoma ei johda laiskistumiseen, koska tutkimusten perusteella itselleen lempeä asettaa itselleen yhtä vaativat standardit ja tavoitteet kuin itseään ruoskijat. Koska lempeät pääsevät nopeammin yli epäonnistumisesta, he ovat nopeammin tolkuissaan ottamaan vastuuta. He uskaltavat tarkastella ja korjata virheitä, koska heillä ei ole häpeän vuoksi tarvetta puolustaa omaa egoa.

Uhkatilanteessa keskitymme yleensä vain itseemme ja omaan selviytymiseen. Muiden ihmisten kärsimys jää helposti huomaamatta ja siten myös lievittämättä. Ahdistuneena ja kivuliaana on vaikea olla toisille läsnä ja muutenkin on vaikea keskittyä. Koska omahuoma auttaa meidät pois kuopasta, se antaa voimaa hoivata ja kuunnella toisia.

Kärsimyksen hetkellä tekee mieli paeta tai ainakin puuduttaa kipua päihteillä tai jollain ajatukset muuhun vievällä puuhalla. Omahuoma vaatii ensin rohkeutta kohdata ja tuntea kärsimys. Sen sijaan, että epämiellyttävän tunteen yrittäisi panna piiloon, sitä kannattaa rauhassa katsella ikään kuin se olisi jokin pelottava tai myrkyllinen eläin. Sitten tarvitaan rohkeutta tehdä jotain kärsimyksen lievittämiseksi. On ehkä otettava ikävä asia puheeksi tai etsittävä uusi työpaikka. Ystävien saamiseksi on aloitettava uusi harrastus.

Korjausaskel voi olla todella pelottava, jos ja kun on saanut aiemmissa yrityksissä osakseen torjuntaa ja nöyryytystä. Omahuoma auttaa kohtamaan nämä pelottavat tilanteet. Ja vaikka yritys menisi joltain osin pieleen, omahuoma lohduttaa. On tärkeää huomata, että olivat tunteet mitä tahansa, pystyy toimimaan tavoitteidensa mukaan. Vaikka kuinka kiukuttaa, ei ole pakko kirkua kurkku suorana.

Välillä tulee vaikeita hetkiä ja kehon automaattinen uhkatilavalmius saa meidät retkahtamaan vanhoihin tapoihin. Olemme tilanteen sisällä ikään kuin katsoisimme leffassa jännittävää kohtausta. Jossain vaiheessa vieressä joku aivastaa ja mieli huomaa ja toteaa: ”Ai niin, minähän olen katsomassa leffaa ja minä humpsahdin siihen täysin mukaan. Taas autopilotti pääsi valloilleen”. On paikallaan pitää pieni omahuomahetki, minkä jälkeen voi palata takaisin nauttimaan elokuvan maailman. Muistaen kuitenkin, että se kauhuleffa on vain leffa.