Pallo harassa

 

Timo Klemolan mukaan hengityksen viljely on hyvä aloittaa palleahengityksestä ja pallean vapauttamisesta. Olen antanut harjoitukselle nimeksi Pallo harassa.

Kuvittele vatsasi sisään pallo (haran alueelle, johon Japanissa tehdään ns. harakiri). Pallo voi laajentua joka suuntaan: eteen, taakse, ylös, alas; ja supistuu uloshengityksellä. Voit antaa hengityksesi hieman pidentyä, mutta älä pyri kontrolloimaan hengitystäsi. Anna hengityksesi ottaa se tila, minkä se haluaa ottaa. Aisti viattomasti, miten keskustan alue laajenee sisäänhengityksessä pallomaisesti joka suuntaan ja taas supistuu kohti keskipistettä.

Voit myös ajatella, että pallea on kuin mäntä, joka liikkuu sisäänhengityksessä alas ja työntää vatsaontelon sisäelimiä alaspäin ja ”pallo laajenee”. Uloshengityksessä pallea liikkuu ylös. Meduusa on yksi hyvä mielikuva, mutta parasta on keksiä oma mielikuva.

Hengityksen voidaan kokemuksellisesti (ei anatomisesti) tuntea kulkevan ylätilaan aina päälakeen asti tai alatilaan aina jalkapohjiin asti. Kokemuksellisesti ja masuaivojen sisäaistimusten kautta voidaan kokea, että ”henki” ja hengitys jatkuvat myös kehon ulkopuolelle aina universumiin asti.  Hengitystä voidaan laajentaa ja myötäillä myös liikkeellä.

Hatha-joogassa käytetään termejä pallea- tai vatsahengitys, kylkiluuhengitys ja solisluuhengitys. Syvään hengitettäessä nämä kaikki tilat täyttyvät alhaalta ylös. Varsinkin uloshengityksessä on tasapainopiste, jossa uloshengitys loppuu itsestään. Sen jälkeen keuhkot voidaan puhaltaa tyhjäksi vatsalihaksien avulla. Myös sisäänhengityksessä on tasapainopiste ja arjessa hengitys aaltoilee näiden kahden tasapainopisteen välillä. Harjoituksen myötä tämä tiedostamaton ja automaattinen perushengitys voi avautua.